Starostlivosť o kotol
Dnes si už vašu starostlivosť, pozornosť a hlavne čas žiada takmer každý spotrebič v domácnosti. Samozrejme, inak to nebude ani s kotlom. V minulosti vedieť obsluhovať alebo čo i len si naštartovať starý kotol žiadalo skúsenosti. Aj dnes stále platí, že opravu alebo výmenu kotla pravdepodobne nezvládnete úplne sami. Čo sa však týka prevádzky, obsluha plynového kotla Buderus pre Vás, ako koncového zákazníka je veľmi jednoduchá.
Pokiaľ je zariadenie dobre nainštalované, nastavené a je na ňom vykonávaná servisná prehliadka, bude kotol bez problémov fungovať dlhé roky. Či je potrebná servisná prehliadka, ako často by mala byť vykonaná a čo sa stane keď sa zanedbá, si vysvetlíme nižšie. Bežná starostlivosť kotla teda znamená:
- Sledovanie prevádzkového tlaku zariadenia
- Pravidelné zajednanie servisnej prehliadky
Sledovanie prevádzkového tlaku zariadenia
Každý kotol Buderus od výroby obsahuje ukazovateľ tlaku, buď digitálny alebo za pomoci manometru. Našim zákazníkom odporúčame sledovať tlak zariadenia v pravidelnom intervale alebo v prípade, keď si všimnete, že s ohrevom teplej vody nie je niečo v poriadku.
- Digitálny - Moderný displej s presným číslom vyjadrujúcim hodnotu tlaku za pomoci tlakového snímaču. (Logamax Plus GB192)
- Manometer - Štandardný budík s číslami 1, 2, 3 a 4, ktoré vyjadrujú hodnotu tlaku v jednotke bar. (Logamax Plus GB122, GB072 a GB172)
Tip: Ideálny prevádzkový tlak zariadenia, pri klasickom rodinnom dome je 1,5 baru (150 kPa).
Z praxe: Keď na kotly Buderus Logamax Plus GB192 klesne tlak pod hodnotu 0,7 baru, kotol tento stav vyhodnotí ako chybu a ohlási poruchu - tlak nízky. Ak by ste nedopustili tlak na zariadeniach GB122, GB072 alebo GB172, ktoré nedisponujú tlakovým snímačom, kotol jednoducho prestane kúriť a ohrievať vodu, čo zistíte relatívne rýchlo. Po následnom dopustení vody kotol pokračuje vo svojej prevádzke. Ak je všetko v poriadku, kotol by tlak strácať nemal. Návod, ako dopustiť vodu do kúrenia, by vám mal ukázať technik, ktorý zariadenie nainštaloval alebo ho servisuje.
V princípe ide vždy o uzavretý spoj medzi prívodom vody a kúrením, ktorý keď sa otvorí, začne tlak z prívodu vody pretekať do kúrenia.
Pravidelné servisné prehliadky
Proces spaľovania plynu nie je dokonalý. To je hlavným dôvodom vykonávania pravidelnej prehliadky. V spaľovacej komore - výmenníku sa po vykurovacej sezóne nachádzajú pozostatky a odpad z nezhoreného plynu. Táto zmes spálenín sa zachytí na rebrá samotného výmenníku, čo spôsobuje jeho izoláciu, čím spomaľuje proces odovzdávania tepla - znižuje účinnosť. Prečo by ste mali dbať na čo najvyššiu účinnosť sa dočítate tu.
Tip: Servisné prehliadky vykurovacích zariadení by mali byť vykonané raz ročne.
Proces čistenia spaľovacej komory je a mala by byť pre všetkých servisných technikov súčasť každoročného servisu plynového zariadenia. Spravidla platí, čím dlhšie sa výmenník neotvorí a nevyčistí, tým komplikovanejšie a menej úspešne sa samotne čistenie stáva. Nemusíte sa báť, táto nezhorená zmes sa dá relatívne ľahko spláchnuť vodou, povysávať, vyfúknuť alebo vyčistiť, každý skúsený servisný technik má svoj postup. Kde po takomto pravidelnom čistení spaľovacej komory, ju vieme aj po rokoch fungovania udržiavať takmer v stave nového zariadenia.
Z praxe: Týmto vieme potvrdiť, že prevádzka kondenzačného kotla, ktorá je z princípu málinko náročnejšia ako starého nekondenzačného kotla, je aj tak vo všetkých stránkach ekonomickejšia. Nakoľko takýto kotol pri správnom servise si stále drží konzistentne vysokú účinnosť.
Tip: Náklady na ročný servis plynového kondenzačného kotla sa Vám premietnu do nižšej spotreby spáleného plynu.
Ďalším dôvodom, prečo je dobre vykonávať pravidelné servisné prehliadky je kontrola všetkých dielov a najmä tesnení. Zanedbaný servis zariadení má z z dlhodobého hľadiska veľmi negatívny vplyv na životnosť zariadenia. Zo skúsenosti môžeme povedať, že niekoľkoročne zanedbaný servis, kedy kotol fungoval, či už s vadným dielom alebo vadnými tesneniami, vedel doslova zlikvidovať ostatné komponenty a tým pádom znefunkčnil celé zariadenie. Pri otvorení kotla doporučujeme skontrolovať životnosť drobných dielov (v hodnote pár desiatok eur), najčastejšie sú to elektródy, ktoré takmer každý servisný techník nosí so sebou. Pri viditeľnom opotrebovaní a následnej výmene predídeme vzniknutiu poruchy.
Tip: Aj vykurovací systém si zaslúži starostlivosť a čistenie. Počuli ste už o službe Kanos Clean?
Informácie o základnom servise kotla máme za sebou, tým ale servisná prehliadka nekončí. Okrem samotného kotla sa ďalej treba venovať aj vykurovaciemu systému. Prípadným zanedbaním čistenia filtrov časom dochádza ku zníženiu prietoku, čím postupne slabne efektivita vykurovacích telies.
Z praxe: Pri zanedbaní preventívnej kontrole filtrov, radiátory slabo hrejú alebo dokonca posledné radiátory vo vetve prestanú úplne fungovať. Veľa ľudí tento stav rieši až keď nastane takáto situácia, pričom jej dokážu predísť precíznym servisom.
Okrem filtrov je pre správne fungovanie vykurovacieho systému dôležitý 100%-ný stav expanznej nádoby, ktorá má nenahraditeľnú úlohu, aby vyrovnávala tlak v systéme. Je veľmi dôležite, aby bola správne natlakovaná, nakoľko pri zvyšovaní teploty vody vo vykurovacom systéme sa prirodzene zvyšuje aj jej tlak. Z toho dôvodu je potrebné, aby bola v systéme zaradená expanzná nádoba naplnená vzduchom, ktorý robí protitlak vode, čím zamedzí tlakovú expanziu vody. Ak nie je prítomný potrebný tlak vzduchu v nádobe, tak je nádoba nefunkčná.
Z praxe: V prípade, že dochádza k neustálenej zmene tlaku vykurovacieho systému, je potrebné časté dopúšťanie vody. Môže to byť zapríčinené tým, že poistný ventil, ktorý je súčasťou kotla, je nastavený na určitý tlak (štandardne 3 bary). Keď tlak vody pri jej zohrievaný presiahne 3 bary, otvorí sa poistný ventil a časť vody prepustí do odpadu. Následne, keď kotol dokúri a vychladne, prichádza k zmenšeniu tlaku, kedy nám predtým vypustená voda jednoducho chýba. Ak sa táto situácia opakuje viackrát denne, časom treba chodiť pravidelne dopúštať vodu do systému. Tieto výkyvy môžu spôsobiť poruchu poistného ventilu a je potrebná jeho výmena. Rovnako fungujú aj tlakové nádoby a poistné ventily na zásobníkoch TÚV. Pri zanedbaní servisu expanzných nádob môže prísť k opotrebovaniu poistného ventilu a začne z neho nepretržite unikať voda, ktorá často býva napojená priamo do odpadu a vy vypúšťate studenú vodu rovno do odpadu. Ročne vie takto pokazený poistný ventil spôsobiť škodu na spotrebe vody v hodnote niekoľko stoviek euro.
Aká je životnosť kotla?
S touto otázkou sa u našich zákazníkov stretávame takmer denne. Bohužiaľ na ňu neexistuje presná odpoveď. Zo skúsenosti však môžeme povedať, že meníme zariadenia, ktoré majú približne 15-20 rokov. Pozrime sa na životnosť kotla zo strany jeho hlavného komponentu - výmenníka. Pokiaľ bol na ňom pravidelne dodržovaný servisný interval, tak aj po viac ako 10-tich rokoch prevádzky býva často v bezchybnom stave. Ak sa pravidelnej starostlivosti a servisu nedočkal, prejaví sa to nie len na životnosti celého zariadenia, ale taktiež na celkovo vyšších nákladoch za energie.
Ak máte záujem o bližšie informácie alebo servis spojený s vaším vykurovacím zariadením, vyplňte krátky kontaktný formulár.